Du har brug for en retning og derefter et mål

Hvis du ønsker at udvikle dig og få adgang til dine menneskelige potentialer, så er der flere veje, som du kan vælge. Jeg har samlet en lille håndfuld idéer til, hvordan du kan kickstarte din personlige udvikling. Mit udgangspunkt for de 8 principper er, at den forandring, som du ønsker at foretage dig er blivende og bæredygtig samt at den proces, som du anvender, kan genbruges på et senere tidspunkt i livet, hvor du også ønsker at udvikle eller forandre dig.

Der eksisterer 8 principper du kan følge, hvis du vil udvikle eller forandre dig, og her er princip nummer 2:

#2: Du har brug for en retning og derefter et mål

Vent med at lave mål indtil du har en retning. De fleste forsøger at sætte sig et mål, men det ender ofte med, at være et fornufts-mål, som ikke er realistisk. Måske har du lavet mål, der i stil med:

  1. Jeg vil tabe mig.
  2. Jeg vil dyrke mere motion.
  3. Jeg vil ryge mindre eller holde op med at ryge.
  4. Jeg vil have mere tid sammen med familien.
  5. Jeg vil lære noget nyt i år.
  6. Jeg vil lære at meditere.
  7. Jeg vil drikke mindre kaffe eller alkohol.
  8. Jeg vil shoppe mindre og nedtone min forbrugerlyst.
  9. Jeg vil gøre noget godt for dem, som ikke selv har midlerne.
  10. Jeg vil nyde livet noget mere og stresse lidt mindre.

Men det er fornufts-mål, der mangler en retning. Start med at stille dig selv spørgsmålene: Hvor vil det bringe dig hen, at fx tabe dig eller lære at meditere? Hvad opnår du mere af? Hvad opnår du mindre af på den gode måde? Hvad vil det bringe dig (ud over at du taber dig eller lærer at meditere)?

At sætte mål uden retning, er en god forretning for din personlige coach

Retningen er vigtigere end målet, men det tager tid at beskrive eller formulere retningen. mål er naturligvis vigtigt, når du har fundet din retning. Med mål uden retning, giver dig en god opstartsfølelse på fx at træne noget mere eller have mere tid sammen med dem du holder af. Men uden en retning fordamper begejstringen eller motivationen hurtigt.

En beskrivelse af en retning, kunne fx se således ud:

Når jeg begynder at tabe mig, vil jeg styrke min tro på at mine projekter lykkes. Jeg vil opleve mere selvværd og selvtillid og dermed et større mod på tingene i livet. Jeg vil føle mig mere sikker sammen med fremmede og det vil styrke min tro på, at det er ok at sige ”nej” til ting, der ikke er nyttige for mig. Det at tabe mig er en slags rejse for mig selv, hvor jeg vender mere tilbage til en troværdig udgave af mig selv, og jeg vil få mere styrke i min relation overfor mine børn (der har let ved at få deres vilje).Jeg vil styrke min selvtroværdighed og dermed være mere loyal overfor mig selv i fremtiden.

Hvert nytår bliver der lavet massevis af fornufts-mål, men de færreste når målene

Det ligger i naturen for en sådan beskrivelse, at den er svær at lave selv. Det kræver ofte hjælp fra en god ven eller en uddannet specialist. Du vil hurtigt opdage, at målet med at tabe sig, slet ikke handler om at tabe sig, men om nogle andre menneskelige kvaliteter, som du søger at styrke eller udvikle. Dermed kan der være flere mål end blot at tabe sig (styrke selv-loyaliteten, kunne sige nej overfor mennesker/ting der ikke er nyttige etc.), når retningen endelig er sat.

Hvis du ”kun” laver mål, vil du konstant have brug for en ”personlig coach” til at holde dig i hånden, og være den ”ydre motivator” for dig fordi den mangler den ”indre motivator”. Det er naturligvis en god forretning for coachen, men du kommer ikke skabe holdbare forandringer i dit liv.

Læs også om: De andre principper for forandring